مفهوم نمایش های جمعی در متن صحنه معماری (طراحی مجموعه ی تالارهای نمایشی خیابان حافظ)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده معماری و هنر
- نویسنده تهمینه فیروزبخش
- استاد راهنما کاوه بذرافکن علی اکبر صارمی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
رفتار و فعالیت های انسان در دو عرصه عمومی و خصوصی صورت می پذیرد و انسان همواره در حال تلاش برای مدیریت این دو سطح از زندگی خود می باشد. فضای شخصی به صورت محافظی در اطراف انسان وجود دارد و فاصله ای میان فرد و افراد جامعه ایجاد می نماید از دیگر روی انسان برای تامین زندگی خود نیاز به گذر از قلمروی فردی و حضور در عرصه های اجتماعی را داشته و اجتماعی بودن شاخصه ی اصلی زندگی بشر است. انسان همچنان که نیاز دارد خلوت شخصی خود را حفظ کند خواهان قرارگیری در اجتماع نیز می باشد. چهره عمومی انسان در هر زمان متناسب با شرایط خاص مکانی و امکانات و ویژگی های محیط و عرف و هنجارهای جامعه و بر اساس خود شکل گرفته شخصی فرد، به صورت نمود متفاوت از فضای دیگر و متفاوت از انسان های دیگر بروز می کند، همانند نقش بازیگری در پرده های مختلف نمایش، پس اجتماع نمایشی است حاصل ترکیب پرده های مختلف و تصویر هر پرده تعامل نقش ها و نقاب هایی است که بازیگران تحت تاثیر متن، فضا و عوامل حاکم بر آن ها و محرک های محیط از خود بروز می دهند. هدف اصلی در این مجموعه تمرین برای خلق محیطی است که شرایط را جهت ایفای نقش بازیگران تسهیل نماید. خلق محیط با اولویت نیازها و خواسته های کاربران آن به عنوان عوامل تعیین کننده ویژگی های محیطی. خلق محیطی که ارزش اصلی خود را نه از فرم و عملکرد آن که از برقراری رابطه صحیح میان انسان و محیط می گیرد چرا که ضروریست فضای عمومی بتواند روابط بدون واسطه را در کنار روابط با واسطه در بین انسان ها تسهیل کند، می توان امیدوار بود که نتیجه این رویکرد بنایی است که تنظیم، مشخص کردن و تحمیل الگوهای رفتاری و شرایط را به همراه نخواهد داشت، فضایی که با شهر و مردمان آن کار می کند و به ارزش های انسانی فضا در آن توجه شده است، فضایی که به کاربر اجازه حضور و ظهور را می دهد . فضایی خنثی، منعطف با امکان ورود تماشاچی به درون نمایش برای ایجاد ارتباط مستقیم.
منابع مشابه
اندیشه ی استعاری در طراحی صحنه
چکیده «اندیشه ی استعاری » رویکردی است که به طراحان در درک مسائل و مشکل های ن اآشنای طراحی و تطبیق آن با شرایط آشنا و شناخته شده یاری می رساند. این راهکار که از روش های مرسوم در سال های اخیر بوده است برای تقویت اندیشه و خلاقیت طراح صحنه و آفرینش طرح بسیار اثرگذار است. این پژوهش با هدف ارزیابی کارکردهای استعاره، با تمرکز بر خلاقیت طراحی صحنه تنظیم شده است. بطور کلی این مقاله، پژوهشی کاربردی ...
متن کاملمعیارهای پدافند غیرعامل در طراحی معماری ساختمان های جمعی شهری
ملاحظات دفاعی و نظامی از مهم ترین عوامل مؤثر در شکل گیری هرگونه سکونتگاه انسانی در طول تاریخ است و گستردگی پدیده شوم جنگ در طول تاریخ به حدی است که هیچ نقطه سکونتی بر روی کره زمین مصون از آن نبوده است. از اینرو آرامش کنونی به معنای تداوم دائمی آن نبوده و اهمیت حفظ و تقویت آمادگی دفاعی در تمامی ابعاد و از جمله در زمینه پدافند غیرعامل، فرآیندی پیوسته، توسعه پذیر و کاملاً بدیهی است. یکی از جنبه های...
متن کاملفلسفه توماس آکوئیناس قدیس و تاثیر آن بر طراحی صحنه نمایش های اواخر عصر میانه
آکوئیناس قدیس، از جمله فلاسفه برجسته اواخر قرون وسطی است که بیش از هر فیلسوف الهی دیگر در سده بیستم مورد توجه قرار گرفته است؛ اما در هیچ یک از این پژوهشها تلاش نشده، تا طراحیصحنه نمایشهای قرون وسطایی را با آراء او تطبیق دهند؛ تا از این رهگذر دریابند؛ آیا اندیشه آکوئینی تاثیری بر عناصر زیباشناسانه و بصری نمایشهای قرون وسطایی داشته است یا خیر. آکوئیناس، زیبایی را در عناصر مجزا جستجو میکرد و ...
متن کاملرویکرد "طراحی جمعی" در معماری تحلیل و بررسی تطبیقی "معماری جمعی" با "معماری اجتماعی" و "معماری مشارکتی"
متن کامل
نمایش شخصیتها (شخصیتپردازی نمایشی) در سووشون
سووشونِ سیمین دانشور، از جمله رمانهایی است که حضور شخصیت، در آن بسیار پررنگ است و نویسنده، از شخصیتپردازی- به ویژه شخصیتپردازی نمایشی- برای تقویت ساختار اثر و انتقال بهتر معنا، بسیار سود برده است. شخصیتپردازی به دو شیوهی گزارشی و نمایشی انجام میشود. شخصیتپردازی گزارشی بهوسیلهی توصیف مستقیم و شخصیتپردازی نمایشی بهکمک برخی از تکنیکهای ویژه (از جمله گفتگو، عمل، صحنهپردازی، نام، لحن و ...
متن کاملمعیارهای پدافند غیرعامل در طراحی معماری ساختمان های جمعی شهری
ملاحظات دفاعی و نظامی از مهم ترین عوامل مؤثر در شکل گیری هرگونه سکونتگاه انسانی در طول تاریخ است و گستردگی پدیده شوم جنگ در طول تاریخ به حدی است که هیچ نقطه سکونتی بر روی کره زمین مصون از آن نبوده است. از اینرو آرامش کنونی به معنای تداوم دائمی آن نبوده و اهمیت حفظ و تقویت آمادگی دفاعی در تمامی ابعاد و از جمله در زمینه پدافند غیرعامل، فرآیندی پیوسته، توسعه پذیر و کاملاً بدیهی است. یکی از جنبه های...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده معماری و هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023